top of page

PENGENALAN

 Tujuan 

 

Tujuan penubu­han Pertubuhan ini adalah untuk menggabungkan semua ahli keluarga kerabat di raja

 

Kelantan dari keturunan Long Yunus di dalam satu Pertubuhan dibawah naungan

 

KDYMM Al-Sultan Kelantan yang memerintah di atas takhta Kerajaan Negeri Kelantan.

 

Matlamat utama adalah untuk menjaga kebajikan serta hubungan persaudaraan di antara salah silah

 

Keturunan kerabat di raja Kelantan yang berasal dari keturunan Long Yunus serta hubungan

 

Taat setia yang tidak terbahagi antara kerabat di raja Kelantan keturunan Long Yunus.

 

 Sejarah 

 

Kelantan merupakan salah satu negeri di Malaysia. Kelantan terletak di timur laut Semenanjung Malaysia. Ibukota dan tempat diraja adalah Kota Bharu. Kelantan bersempadan dengan wilayah Narathiwat, Thailand ke utara, Terengganu ke tenggara, Perak ke barat, dan Pahang ke selatan. Di timur laut Kelantan adalah Laut Cina Selatan. Kelantan digelar Darul Naim yang juga bermaksud “The Blissful Abode (Tempat tinggal yang penuh kebahagiaan).

 

Kelantan adalah pusat pertanian di Malaysia dan juga merupakan asas kepada budaya Melayu. Kelantan mempunyai tapak prasejarah terbanyak di Malaysia. Sejarah awal Kelantan membuktikan kewujudan pertempatan manusia seawal zaman prasejarah. Kelantan pada masa itu mempunyai hubungan dengan Kerajaan Funan, Empayar Khmer, Sri Vijaya, Majapahit dan Siam yang melibatkan berdagangan. Sekitar 1411, Raja Kumar, pemerintah Kelantan bebas daripada Siam. Pada 1499, Kelantan menjadi negeri taklukan Kesultanan Melaka. Dengan kejatuhan Melaka pada 1511, Kelantan terpisah dan diperintah oleh ketua-ketua kecil, membayar ufti kepada Patani, dan seterusnya kepada Kerajaan Melayu di semenanjung timur. Kebanyakan ketua-ketua kecil Kelantan menjadi taklukan Patani.

 

Sekitar 1760, Long Yunus, seorang panglima bangsawan yang berasal dari Patani Berjaya menyatukan wilayah-wilayah yang pada masa kini Kelantan. Pada tahun 1800, putera sulung Sultan Long Yunus Muhammad mangkat. Muhammad tidak mempunyai waris lalu menyebabkan Kelantan jatuh ke dalam Perang Saudara. Pada tahun 1835, Sultan Muhammad II mengambil takhta bapa saudara baginda. Muhammad II mempunyai hubungan persahabatan kuat dengan Kerajaan Siam. Tidak lama selepas itu, Kota Bharu yang merupakan sebuah bandar baru telah ditubuhkan di muara sungai Kelantan. Di bawah syarat Perjanjian Inggeris-Siam 1909, rakyat Thailand melepaskan tuntutan meraka terhadap Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis kepada Great Britain, dan Kelantan secara langsung menjadi salah satu negeri di bawah Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu di bawah penasihat British.

 

Di kawasan kampung Cina pada awal selatan Thai, mereka bertutur dalam Bahasa Min Nan Kelantan. Oleh kerana kehilangan “Sishen will” di beberapa generasi, kepercayaan mereka kemudiannya digantikan kepada Buddha Theravada, dan hampir kesemua generasi ini telah menjadi Siam walaupun sebahagian bandar-bandar besar masih lagi mempercayai tuhan-tuhan yang berlainan serta budaya Min Nan. Sejak zaman dahulu, hubungan kebudayaan Melayu Siam selatan Kelantan, Siam dan Cina Fujian adalah sangat rapat. Menurut catatan sejarah Cina, China pernah mempunyai hubugan dengan Kelan, dan pada ketika itu, Kelantan digelar sebagai HO-LO-TAN.

 

HO-LO-TAN, atau rantau ini adalah sebuah dinasti yang sangat berpengaruh. Pada abad ke-18, Kelantan diperintah oleh seorang pahlawan yang kuat, iaitu LONG YUNUS, iaitu keturunan keluarga diraja Kelantan semasa.

 

 Geografi 

 

Sungai Kelantan adalah sangat penting kepada negeri Kelantan. Sungai ini mengalir melalui dataran pantai Kelantan. Ekonomi terpenting Kelantan adalah beras, getah, tembakau, dan tanaman-tanaman pertanian yang lain. Penduduk di Kelantan bergantung kepada sungai sebagai sumber rezeki. Kelantan dipisahkan dengan negeri-negeri lain oleh Banjaran Titiwangsa. Oleh sebab itu, penduduk Kelantan tidak banyak berkomunikasi dengan dunia luar. Kelantan menggunakan laut sebagai penghubung utama.

 

 Kelantan Darul Naim 

 

 

 

 

 

Bendera Negeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jata Negeri

Motto: Berserah kepada Tuhan Kerajaan Kelantan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kawasan ASEAN Asia

 

 

 

Bahagian Pentadbiran

 

 

 

 

 

 

 

 

Kelantan terbahagi kepada sepuluh daerah (Jajahan)

KERABAT D’RAJA DYMM LONG YUNUS

YMM Tengku Iskandar

Ibni YMM Almarhum Tengku Ahmad Panglima Raja

Ibni YMM Almarhum Tengku Abdul Ghaffar

Ibni DYMM Almarhum Long Senik (Sultan Muhammad ll)

Ibni YMM Almarhum Long Tan

Ibni DYMM Almarhum Long Yunus

Ibni DYMM Almarhum Sultan Sulaiman

bottom of page